Comercializarea de gogosi cu topping: o afacere in care investitia initiala de 15.000 de euro se recupereaza in doua luni
O taxa de franciza de 1.350 euro, 5.000 de euro utilajul, la care se adauga costurile materiei prime, mixul pentru gogosi si topingurile, in total in jur de 6.500 de euro, plus un spatiu intr-o zona cu vad, este tot ce ai nevoie pentru a deschide propria
Vara lui 2006 a insemnat pentru Alexandru Popescu inceputul vietii sale de antreprenor. Avea 23 de ani si lucra in cadrul unei companii de asigurari de renume, dar isi dorea cu ardoare propria afacere, isi dorea sa fie propriul lui stapan.
Prin urmare, a preluat fraiele firmei de mobila condusa de tatal sau si i-a modificat profilul pentru ceea ce avea sa devina o franciza 100% romaneasca. Familia i-a oferit un sprijin substantial si constant in dezvoltarea acestei afaceri. Astfel, firma ValenStyle a inceput sa opereze sub brandul Fitosica, avand ca activitate principala producerea si comercializarea de gogosi cu topping si ulterior vanzarea ideii in sistem franciza.
“Totul a inceput in urma unei vacante in Bulgaria de acum doi ani. Am vazut utilajul acolo, functiona cu alta materie prima si in alta prezentare. Am aflat de la cine cumparase vanzatorul de gogosi aparatul si materia prima si dupa cateva vizite si discutii am achizitionat doua astfel de utilaje”, povesteste Alexandru Popescu.
Cu toate ca nu avea niciun pic de experienta in domeniu si inca lucra pentru o companie de asigurari din Bucuresti, directorul ValenStyle a inchiriat un chiosc in statiunea Costinesti contra sumei de 4.000 de euro pe sezon, bani pe care i-a imprumutat de la familie, vecini si prieteni si s-a apucat de comercializarea gogosilor.
“Am dat drumul la treaba oarecum orbeste. Mi-am luat concediu fara plata pe intreaga vara si m-am dus acolo, pentru ca angajatul meu nu se descurca prea bine singur cu aparatura si amestecul de pasta pentru gogosi. Am invatat impreuna sa calibram masina si sa amestecam cantitatile potrivite. Intr-o luna si jumatate am scos toata investitia, toata chiria si ceva profit”, declara Popescu.
Investitia initiala a fost de circa 15.000 de euro, din care 6.000 de euro au reprezentat un credit bancar.
Deoarece rezultatele au fost foarte bune, mai ales dupa deschiderea unor noi gogserii in Mamaia, Eforie Nord si Vama Veche, Alexandru Popescu a reinvestit profitul obtinut in noi utilaje si a decis sa vanda afacerea in sistem franciza.
“Ideea cu franciza mi-a venit in 2007, dar reclama mi-au facut cei de la mare. De cand am pus anuntul ca vand in franciza, am adunat cateva sute de contacte”, spune Popescu.
In acest moment exista opt gogoserii Fitosica in tara, dintre care doua in Bucuresti, doua la Iasi, doua in Cluj si cate una in Targu Mures si Buzau.
Cu toate acestea, directorul ValenStyle este de parere ca potentialul de desfacere al tarii este cu mult mai mare. “Daca incepi devreme, de prin primavara, poti sa gasesti foarte usor un spatiu. Lumea se vaita ca e greu de gasit un loc pentru ca nu are idei. Eu tot anul trecut asta am facut, am cautat spatii cu vad si ati fi surprinsi cat de multe institutii publice sau private sunt dispuse sa inchirieze teren. Un alt exemplu ar fi strandurile, care sunt o zona destul de putin exploatata din punct de vedere al posibilitatilor de comert si vanzare de produse alimentare”, declara Alexandru Popescu.
In plus, firma ValenStyle are o intelegere neoficiala cu toti clientii sai in sensul ca zona litoralului ramane piata de desfacere a firmei-mama.
Contractul de franciza include suma de 5.000 lei (1.350 euro) pe franciza si 5.000 de euro utilajul (TVA inclus), la care se adauga costurile materiei prime, mixul pentru gogosi si topingurile, in total in jur de 6.500 de euro, dar costurile cu materia prima difera in functie de nevoie. “Exista obligativitatea sa iei materia prima de la francizor pentru care acesta are calitatea de unic importator. Nu exista costuri ulterioare, nu exista procent, iar consultanta este gratuita, la fel si trainingul, care dureaza o saptamana. Transportul insa nu este gratuit, daca un client vrea utilajul si materia prima la Cluj sau Satu Mare, plateste transportul”, adauga Popescu.
Avand in vedere ca adaosul fata de materia prima este de 240%, gogoseria Fitosica aduce venituri de minimum 240 de lei la o investitie in materie prima de 100 de lei. “O conditie esentiala este sa fie amplasata intr-o zona buna, cu mult tineret, si sa mearga afacerea”, declara Alexandru Popescu.
O astfel de problema a intampinat directorul ValenStyle cand a deschis in toamna lui 2006 o gogoserie in piata Obor. “Am luat un spatiu la un pret foarte bun, dar din pacate, afacerea nu se potriveste in piete. Fitosica nu face gogosi pe care oamenii sa le manance de foame, ci se incadreaza mai mult in segmentul desert”, spune Popescu. Din cele opt francize din tara, singura care nu a avut o evolutie foarte buna este cea din Buzau, tocmai pentru ca a ales sa vanda intr-o piata, conform directorului ValenStyle. “Cel mai bun loc pentru Fitosica sunt marile centre comerciale, centrele educationale cu mult tineret si zonele cu activitate sezoniera”, afirma Popescu.
In legatura cu cifra de afaceri si profiturile aduse de Fitosica, directorul firmei declara ca este necesara o impartire intre vanzarile inregistrate in timpul sezonului estival si vanzarea francizei. Astfel, in cele patru gogoserii din patru statiuni de la malul marii, cifra de afaceri inregistrata in trei luni de sezon estival a fost de 44.000 euro, iar vanzarile au crescut cu 80% in 2007 fata de 2006. “O gogoserie plasata intr-un centru comercial merge cu o cifra de afaceri aproximativa de 9.000 – 10.000 euro pe luna, dar cifrele sunt in crestere”, declara Alexandru Popescu.
In ceea ce priveste franciza, din octombrie 2007 pana in prezent, cifra de afaceri inregistrata a fost de 44.400 euro, iar rata profitabilitatii ca francizor este de 20-25%. “Estimez ca pana la jumatatea lui 2008 sa ajungem la valoarea de 100.000 euro si un numar minim de 12 francize”, spune directorul firmei.
La inceput, firma a activat cu numai un angajat, cel care se ocupa de vanzarea gogosilor la Costinesti. Acum, firma are in jur de 20 de angajati, majoritatea sezonieri, si Alexandru Popescu este foarte multumit de evolutia firmei sale in ultimii doi ani.
“Pe termen scurt vreau sa recuperez banii de la datornici, pe termen mediu vreau sa vand cat mai multe francize, iar dupa un timp am sa vand afacerea. Orice afacere urmeaza o anumita curba de profitabilitate: au un start foarte bun, urmat de o crestere sustinuta, dupa care ating o limita de saturatie pe piata si scad usor pana la un nivel de echilibru. Trebuie sa prinzi cea mai prospera perioada si sa profiti de ea. Fitosica nu este o afacere de 20 de ani”, declara Alexandru Popescu.
Cu toate acestea, tanarul intreprinzator are de stiut doua lucruri de la omul care a inventat conceptul Fitosica: in afaceri ai nevoie de curaj si ambitie, restul il poti obtine cu ajutorul unui credit. “In Romania toata lumea face credite pentru case sau masini. Cu banii pe care ii dai pe o garsoniera poti sa-ti faci o afacere in care in doi ani ai acoperit costurile si mai ramai si cu profit. Nu trebuie sa ai idei inovatoare, nu e nevoie neaparat de ceva special. Trebuie sa ai curaj si spirit antreprenorial. Restul sunt detalii”, spune Alexandru Popescu.
Marius Vlahopol avea nu numai curaj si spirit antreprenorial, ci si ceva experienta in alimentatie publica cand s-a decis sa deschida o gogoserie Fitosica la Iasi .
“Am aflat de Fitosica de la mare, fiind in concediu in vara lui 2007 in statiunea Mamaia. Gogoseria de acolo avea un anunt ca se vinde ideea in sistem franciza si mi-am zis ca este o oportunitate perfecta sa-mi lansez afacerea mea. In toamna am luat legatura cu francizorul si am dat drumul la afacere”, declara Marius Vlahopol, director al firmei Triplex VDA.
Pe langa plata francizei,Vlahopol a achizitionat doua utilaje de productie a gogosilor, materiile prime necesare si a inchiriat doua spatii, dintre care unul in cadrul unui complex comercial din Iasi, iar celalalt langa un patinoar.
“Initial am avut doua puncte de desfacere, dar unul din ele a fost sezonier, fiind vorba de un patinoar, care functioneaza numai iarna”, spune Vlahopol.
Pentru a doua gogoserie, directorul Triplex VDA a platit, conform contractului, jumatate din costurile de franciza, respectiv suma de 2.500 lei (675 euro). Prin urmare, investitia initiala nu a depasit 15.000 euro, iar directorul nu a apelat la credite bancare pentru suma respectiva, alegand autofinantarea.
Cifra de afaceri inregistrata de firma lui Marius Vlahopol de la deschiderea gogoseriilor pana in prezent a fost de 64.800 euro.
Pe timpul iernii, cele doua gogserii au functionat cu zece angajati, care, in urma inchiderii centrului de la patinoar, au ramas doar cinci.
Deoarece gogosile Fitosica nu erau o noutate pentru ieseni, care cunosteau produsele de la mare, Marius Vlahopol nu a fost nevoit sa investeasca mult in publicitate. Singurele metode de marketing folosite pentru popularizarea acestora au fos banerele.
“Nu am avut deloc probleme la inceput, deoarece oamenii erau deja familiarizati cu produsele de la mare. Multi le-au recunoscut si au inceput sa cumpere de la mine”, declara directorul Triplex VDA.
Momentan, Marius Vlahopol detine un singur punct de vanzare gogosi in Iasi, dar intentioneaza sa il deschida si pe cel de-al doilea cat de curand posibil, avand in vedere ca cererea este mare si concurenta destul de mica.
Gogoseria Fitosica din cadrul centrului comercial are in jur de 5.000 – 6.000 de clienti pe luna si directorul firmei Triplex VDA este de parere ca numarul lor va creste.
Cheltuielile medii pe materii prime ale gogoseriei nu depasesc in aceste conditii suma de 2.200 euro pe luna.
“Desi ma astept la o usoara scadere acum pe perioada verii, deoarece studentii vor pleca din campus, iar localnicii vor pleca in concedii, este nevoie urgenta de redeschiderea celei de-a doua gogoserii. Singura mea problema este gasirea unui spatiu adecvat pentru termen mai lung”, spune Vlahopol.
Gogoseria Fitosica
Investitie initiala : 15.000 euro
Achizitionarea utilajelor, a mixului pentru gogosi si a topingurilor
Vanzarile au crescut cu 80% in 2007 fata de 2006
O gogoserie plasata intr-un centru comercial merge cu o cifra de afaceri aproximativa de 9.000 – 10.000 euro pe luna
O gogoserie din Iasi are in medie 5.000 – 6.000 de clienti pe luna
Adaosul fata de materia prima este de 240%
Cheltuieli medii lunare pe materia prima: 2.200 euro / gogoserie
Franciza Fitosica
Taxa de intrare in franciza: 5.000 lei (1.350 euro)
Utilajul necesar productiei costa 5.000 de euro
La acestea se adauga costurile materiei prime, mixul pentru gogosi si topingurile, in total in jur de 6.500 de euro, dar costurile cu materia prima difera in functie de nevoie.
Exista obligativitatea de a achizitiona materiile prime de la francizor, care este unic importator
Exista opt gogoserii Fitosica in tara in numai un an, dintre care doua in Bucuresti, doua la Iasi, doua in Cluj si cate una in Targu Mures si Buzau.
Cifra de afaceri : 44.400 euro
Rata profitabilitatii ca francizor este de 20-25%