Cum este sa ai propria afacere la 23 de ani? Foarte tare!
Doar ca afacerea iti consuma aproape tot timpul pe care altfel l-ai fi petrecut cu prietenii, facand sport sau citind o carte (a se citi navigand pe internet).
Despre cluburi nu mai vorbesc. Dupa 12,00 noaptea, cazi lat cu gandul la ceea ce trebuie sa faci maine. Partea rea.
Partea buna. Cu un sac plin de ambitie si o doza mare de curaj, avand o idee in minte si sprijinul familiei, Alexandru a deschis in vara lui 2006 un drum impresionant pentru ceea ce avea sa urmeze.
Ideea era simpla, banala as spune – gogoserie. Dar, lucrurile simple functioneaza cel mai bine daca stii cum sa le condimentezi astfel incat sa creezi efectul. Nu vorbim despre gogosi de rand insipide si monotone ci de unele pufoase si drapate cu invelisuri dulci si atractive care troneaza in cosulete colorate, un dulce special pentru pofticiosi.
Gogoseria a mers struna, s-a multiplicat si, fara sa dospeasca prea mult, a ajuns sa fie francizata. Astfel, in doar cativa ani de la prima franciza astazi s-a ajuns la peste 50. Numele ei este Fitosica.
Hai sa vedem cum a decoperit Alexandru succesul in afaceri!
Idei de afaceri: Primul succes al gogosilor tale a avut loc in 2006 pe litoral, la Costinesti. In ce imprejurari s-a lansat aceasta afacere?
Alexandru Popescu: Ideea mi-a venit dupa ce am vazut un utilaj care producea gogosi, asemanator cu cel folosit de mine azi, in strainatate. Echipamentul era mititel insa foarte harnic. Zis si facut.
Ca locatie, fiind un produs nou in Romania la acea vreme, am considerat ca litoralul este locul unde se perinda toata tara si este un mod bun de promovare. Dar tot pe litoral se consuma foarte mult produsele 2-go (pe care le cumperi la pachet si pleci), mai ales cele noi. Ca atare am adaptat produsul la gusturile si ideile mele.
In tot acest demers, familia a fost un suport de nadejde pentru mine, atat financiar cat mai ales moral.
Nu avea niciun fel de experienta in domeniu, doar ambiti a de a reusi
Trebuie sa mentionam aici ca Alexandru nu avea niciun fel de experienta in domeniu si in momentul in care inca isi cocea ideea lucra in cadrul unei companii de asigurari.
Impreuna cu angajatul lui a invatat sa struneasca echipamentul, sa gaseasca proportiile pentru amestecul de aluat pentru gogosi.
I-a luat o vara intreaga ca sa-si dea seama de potentialul afacerii timp in care “a stat in concediu” pe litoral reusind sa-si scoata investitia in echipamente, chirie si sa obtina atata profit incat sa se gandeasca la deschiderea altor gogoserii.
Totul pare acum lin si firesc dar ganditi-va la zbaterea pentru gasirea furnizorilor potriviti pentru premixuri de aluat si topping-uri, doua elemente-cheie ale afacerii, pentru permanenta imbunatatire a produselor si pentru fiecare detaliu in parte. Spre exemplu, topping-urile de fructe sunt produse acum special pentru Fitosica, cu o concentratie mai mare de fructe.
Idei de afaceri: Succesul avut te-a determinat sa gandesti acesta afacere in sistem de franciza? De ce Fitosica?
Alexandru Popescu: Da, dupa ce timp de doi ani am avut magazinele mele deschise in Mamaia, Eforie Nord si Vama Veche, pentru a extinde afacerea la nivel national, franciza era unica solutie.
“Fitosica” este produsul unui brain-storming intre prieteni, foarte potrivit pentru litoral si putin cam pretentios pentru o franciza.
Idei de afaceri: A fost greu sa francizezi aceasta afacere? Cam ce impedimente ai intampinat?
Alexandru Popescu: Nu! Produsul era deja cunoscut si lumea isi dorea o asemenea afacere, tot ce am facut a fost sa satisfac cererea, nu a fost nevoie sa “vand” franciza, ea se vindea singura.
Impedimente? Lipsa de experienta si poate lipsa unei viziuni clare de business la inceput. Daca ar fi sa o iau de la capat cu Fitosica as face un pic altfel, mai bine si mai profitabil pentru ambele parti.
Idei de afaceri: Care este spatiul minim necesar? Dar utilitatile?
Alexandru Popescu: Nu este nevoie de mai mult de 6 m.p., racordare la energie electrica, apa curenta si canalizare.
Idei de afaceri: Care este investitia totala necesara pentru deschiderea unei gogoserii Fitosica si ce reprezinta ea?
Alexandru Popescu: Sunt doua variante. 5.000-6.000 de euro sunt banii necesari in cazul unei locatii fixe, desigur in functie de amenajarile facute.
In aceasta suma sunt incluse cheltuielile pentru minimum de amenajari, taxa de franciza plus utilaj, stocul initial de marfa (cca 500 euro), reclame, costul aprobarilor pentru autorizatii, casa de marcat si instruirea angajatilor.
Pentru varianta a doua privind locatia mobila este nevoie de 7.000 – 8.000 de euro ceea ce include franciza cu datele enumerate anterior plus rulota.