http://www.franciza.ro/Aluat_cu_personalitate-393-ad.ashx
Prima gogosarie Fitosica a fost deschisa in anul 2006, in timpul verii, in statiunea Costinesti. Investitia s-a ridicat la 15.000 de euro si a fost recuperata dupa o luna si jumatate de la deschidere, iar antreprenorul roman a ramas si cu ceva profit. Asta l-a determinat ca in anul urmator sa revina pe litoral si sa deschida gogosarii si in alte statiuni aglomerate de pe litoralul romanesc.
“Dupa doi ani in care am avut magazinele proprii, mi-am dat seama ca nu pot sa gestionez mai mult de patru – cinci magazine, si piata cerea mai mult. Asa ca am hotarat sa creez o franciza din conceptul meu original”, povesteste pentru startups.ro Alexandru Popescu, administratorul retelei Fitosica.
Dupa cel de-al doilea sezon de activitate, in toamna lui 2007, au fost acordate primele francize, in orasele Iasi si Targu Mures. De atunci, Alexandru Popescu s-a ocupat strict de administrarea retelei de franciza.
In prezent, reteaua numara circa 30 de unitati la nivel national, din care opt au fost deschise in Bucuresti, in ultimul an.
Printre judetele in care este prezenta franciza se numara: Constanta, Sibiu, Prahova, Brasov, Dambovita, Arges, Valcea, Calarasi, Neamt, Mures, Cluj.
Francizorul roman spune ca vizeaza in continuare zona de vest a tarii – Arad, Timisoara, Bihor. Insa, orice oras cu peste 100.000 de locuitori este potrivit pentru acordarea unei francize Fitosica.
Investitia initiala
Pentru inceput, preluarea unei francize Fitosica presupune o investitie de aproximativ 5.000 de euro – valoare negociabila in functie de potentialul zonei in care va fi deschisa unitatea. Suma include taxa de intrare in sistem si valoarea utilajelor necesare desfasurarii activitatii.
Ulterior, la achizitionarea stocului initial de marfa, francizatul mai plateste aproximativ 500 de euro.
“Investitia in amenajarea unitatii variaza in functie de tipul spatiului. De exemplu, intr-o rulota alimentara nu trebuie sa mai investesti niciun ban in amenajare, aceasta vine complet utilata (blat de lucru, chiuveta, hota etc)”, explica Alexandru Popescu.
Daca nu se regaseste in situatia de mai sus si opteaza pentru un spatiu fix (spre exemplu, intr-un centru comercial sau o zona stradala), francizatul poate investi in amenajarea unitatii intre 1.000 de euro si 2.000 de euro – in functie de marimea si de starea initiala a spatiului.
Pentru deschiderea unei gogosarii, spatiul necesar este de minim sase metri patrati. Indiferent de suprafata, francizorul ofera un plan complet de amenajare a unitatii.
Alexandru Popescu spune ca investitia initiala se poate recupera intr-o perioada de trei luni, daca este vorba de o unitate amplasata intr-o zona tranzitata.
Sistemul de franciza
Una dintre conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca un candidat pentru a obtine franciza este aceea de a dispune de un spatiu cu vad comercial – zone cu trafic pietonal intens, centre comerciale, zone sezoniere aglomerate – proprietate personala sau contract de inchiriere.
“Ca si profil personal, tot ce trebuie este ca viitorul francizat sa fie serios. Nu este neaparat necesara experienta in business”, precizeaza Alexandru Popescu.
Know-how-ul si implementarea acestuia sunt asigurate de francizor, care ofera inclusiv consultanta pe partea de autorizari, de gestiune contabila, precum si de retetare si tot ceea ce tine de desfasurarea activitatii.
Francizatii nu platesc niciun fel de taxa pe pracursul afacerii, insa ei trebuie sa-si achizitioneze materia prima prin francizor. Materia prima se refera la premix-uri (n.red. – aluatul pentru gogosi), toping-uri, casolete etc.
Potrivit lui Alexandru Popescu, cifra medie de afaceri la care poate ajunge un francizat este de aproximativ 60.000 euro pe an. Printre factorii care pot influenta aceasta cifra se numara amplasarea unitatii, gradul de implicare a francizatului in afacere, dar si conditiile meteo in sezon (daca este vorba de gogosarii situate in zone de recreere sezoniera).
Francizatii pot vinde si bauturi racoritoare, cafea sau alte produse alimentare, cu precizarea ca acestea din urma nu trebuie sa fie produse concurente cu gogosile (alte tipuri de gogosi, clatite etc.)
Exclusivitatea teritoriala se acorda in functie de orasul ales pentru deschidere. In cazul Bucurestiului, se discuta la nivel de cartier, in restul tarii, la nivel de oras.
Contractul de franciza se semneaza pe o perioada de doi ani si se poate reinnoi fara plata unei noi taxe.
Afacerea. Contextul din piata
Potrivit propriilor estimari, cifra de afaceri a francizorului s-a ridicat anul trecut la aproximativ 400.000 de euro. Pentru 2009, estimarile ajung la 500.000 de euro.
Desi consumatorii au o putere mai scazuta de cumparare in ultima vreme, Alexandru Popescu preconizeaza ca reteaua de franciza se va mai extinde cu cel putin doua – trei unitati pana la finalul acestui an.
“Au aparut multe copii ale afacerii, care, desi vand la o calitate inferioara, tot iti acapareaza un procent din clienti. Ca si masuri, incercam sa ne protejam identitatea si sa dam in judecata orice copie care foloseste ambalaje similare, nume similare sau pretind ca vand produsele noastre. Fitosica este inregistrata la OSIM atat ca nume, cat si ca produs si concept”, spune Alexandru Popescu.
Dupa succesul inregistrat in Romania, antreprenorul s-a gandit sa extinda afacerea si in afara granitelor si spune ca este deja in discutii cu potentiali parteneri pentru a franciza afacerea in alte tari.